11/5/09

Ho han dit els mitjans d'informació...

Un empresari català viatja a Mèxic en plena epidèmia per aconseguir contractes de parquímetres

JOAQUIM IBARZ Mèxic D.F. Corresponsal 09.05.2009
Publicat a LaVanguardia.es
Actualitzada a les 14:10 h Ciutadans

No ho va dubtar ni un moment. Quan Josep Maria Rull va saber que a Mèxic havia aparegut un virus desconegut va decidir seguir endavant amb el seu viatge a aquesta capital. Encara que els telenotícies insistien en la perillositat de l'epidèmia, va considerar que precisament en aquells moments no podia abandonar els seus clients mexicans.

Fabricant de parquímetres i maquinària per estacionaments, Josep María Rull té a Amèrica Llatina seu millor mercat per vendre els productes de Meypar, marca de la seva empresa. Amb la finalitat de poder competir amb les empreses estrangeres que han envaït el mercat espanyol, va invertir tres milions d'euros en naus industrials i equipament, i altres quatre milions en recerca i desenvolupament. Insisteix en que els seus productes guanyen mercats per oferir tecnologia d'avantguarda.

El viatge a Mèxic era important per tancar contractes que assegurarien treball per a la seva empresa. Per això va prendre l'avió d'Aeroméxico que des de Barcelona arriba en vol directe al Districte Federal. Volia arribar com més aviat a aquesta capital, on la seva empresa té una delegació permanent; igual que molts mexicans que van viatjar en la mateixa aeronau, els dies previs al viatge temia que la Unió Europea, atenent la petició francesa, decidís suspendre tots els viatges a aquest país.

"Els meus clients mexicans -ens diu Rull a 'La Vanguardia'- es van sorprendre quan, en arribar a aquesta capital, els vaig trucar per confirmar les cites concertades." Com t'has atrevit? ", Em deien. Més d'un em va agrair que hagués desafiat el repte de la grip i compartís amb ells aquests moments difícils ".


Rull admet que la seva presència a Mèxic li ha ajudat a signar diversos contractes. "Donar la cara en aquesta situació m'ha obert portes. No m'han comprat material només per haver vingut, pro sí que ha ajudat. Agraeixen el detall quan en molts països tracten als mexicans com apestats. La meva família em va recolzar. La meva filla Miriam, de 14 anys, em va dir: 'Papa, has de seguir endavant per aconseguir comandes per a la fàbrica, més de 80 famílies depenen de tu'. Com que el mercat europeu és molt difícil per als espanyols, he hagut de buscar clients en tota l'Amèrica Llatina , on els nostres productes són molt apreciats ".

L'empresari català va venir a Mèxic amb certa prevenció, però sense por. Després de signar contractes amb clients de la capital per un valor de 2.300.000 euros, ara viatjarà a Puebla i l'estat de Quintana Roo. Els seus principals compradors són centres comercials i operadors de estacionaments privats.

"El govern de Felipe Calderón ha actuat bé. Amb les mesures adoptades s'ha aconseguit confinar l'epidèmia i s'han salvat moltes vides. Aquí la gent pobre-més del 40% de la població-no té accés al metge ni a les medicines. I ara qualsevol que pateix símptomes de l'epidèmia és atès amb promptitud ".

Rull diu que la capital mexicana és una plaça molt difícil per a instal lar zona blava. La cultura contra el parquímetre és molt fort. "Als carrers de Ciutat de Mèxic es van instal lar parquímetres individuals, però van fracassar. Els anomenats franeleros-gent que es guanya la vida estacionat cotxes a qualsevol part-els inutilitzat. La gent està acostumada a l'anomenat valet parking: en arribar a un local, tu deixes el cotxe a una persona que s'encarrega de estacionar on sigui. Cal crear consciència sobre les bondats de la zona blava, però els intents que s'han fet van resultar fallits. Els automobilistes estan acostumats a deixar el cotxe sobre la vorera, en un xamfrà, on els plaga ... En una ciutat de més de 20 milions només hi ha cinc estacionaments subterranis. Però no poden estar sempre d'esquena a la tecnologia ".